فلسفه‌ورزی در سینما

در روز سوم پیش نشست های اولین کنفرانس مطالعات میان رشته ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما

سومین پیش نشست نخستین دوره کنفرانس مطالعات میان رشته ای در  هنر های کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری واحد تهران جنوب، به مدیریت دکتر بهنام ترابی و با حضور اساتید و دانشجویان گروه نمایش و ارتباط تصویری دانشگاه برگزار گردید.

این نشست پس از خیرمقدم گویی دکتر‌ محمدرضا عزیزی دبیر اجرایی کنفرانس،  با سخنرانی دبیر علمی کنفرانس، دکتر بهنام ترابی آغاز گردید ایشان سخنرانی خود را با اشاراتی در باب فلسفه نیچه و بحران نیهیلیسم و اثرگذاری آن بر جامعه مدرن آغاز کردند و در ادامه از مبحث انسان مدرن دریچه ای به سمت سینما گشودند و با نگاهی به سینمای آندری تارکوفسکی به کنکاشی در بحران معنای انسان در سینما پرداختند.

سپس نشست با ارائه دانشجویان رشته نمایش  ادامه یافت. در نخستین ارائه امیرحسین طبیبی دانشجوی گرایش نماشنامه نویسی به ارائه خود با عنوان “پیوند فلسفه با سینمای آنجلوپلوس با نگاهی بر  هایدگر و ایده جداسازی هنر از هنرمند؛ مطالعه موردی ابدیت و یک روز پرداخت”. ارائه این دانشجو با محوریت کنکاش در اندیشه هایدگر و نگاهی به مبحث نیستی و پرداخت جایگاه هستنده ها آغار و سپس با بررسی المان های سینمایی آنجلوپلوس ادامه یافت پس از پایان این ارائه ارزشمند، ارائه دوم پنل توسط رکسانا سیاحی دانشجوی گرایش بازیگری آغاز گردید.

در این ارائه با عنوان “مروری بر نظریات ژان پل سارتر در باب آگاهی ، نیستی، آزادی دیگری و مسئله ی ماهیت و وجود همچنین مروری کلی بر چگونگی بروز اگزیستانسیالیسم در سینما” رکسانا سیاحی نخست به بررسی کتاب هستی و نیستی سارتر و تبیین اندیشه اگزیستانسیالیسم پرداخت و سپس با نگاهی به مقوله آزادی انسان به بررسی اندیشه اگزیستانسیالیسم در سینمای مدرن پرداخت ارائه درخشان این دانشجو با استقبال گسترده حضار مواجه گردید.

سپس نوبت به ارائه صالح آبسواران دانشجوی گرایش کارگردانی رسید که در مبحثی پیچیده ارائه خود تحت عنوان اشاراتی به:

“نظریه فیلم ‘ تروفو اندرو ساریس

حرکت_تصویر ‘ ژیل دلوز

یادداشت‌هایی درباره ژست ‘ آگامبن

فرمالیسم روس

و نئوفرمالیسم   دیوید بوردل”  را به انجام رساند.

پس از انجام این ارائه درخشان نوبت به ارائه نازنین اوحدی دانشجوی گرایش کارگردانی رسید تا با محوریت قرار دادن فلسفه اسلاوی ژیژک در ارائه ای با عنوان “ارتباط فلسفه با سینما از نظر اسلاوی ژیژک” با مروری بر نظریات او بر فیلم های دیوید لینچ به بررسی مفهوم سوژه و آپارتوس در سینمای لینچ پرداخت سپس در خاتمه نشست دکتر بهنام ترابی با  ارائه های انجام شده به جمع بندی موضوعات در  فلسفه مدرن و سینما پرداختند.

در پایان این پیش نشست با تشویق گسترده حضار به پایان رسید.

پایان خبر./

عکس: محمدرضا صمدی – دیبا اوحدی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا