نشست تخصصی مد و هنر
هنر چیست ؟ همه چیز ، هر آنچه حس شود
نشست تخصصی مد و هنر
نشست تخصصی مد و هنر_رسانه نقد هنری
هنر چیست ؟ همه چیز ، هر آنچه حس شود
نشست تخصصی روز پنجشنبه مورخ ۵/۲۵/ ۱۴۰۳ مدساز در مجموعه فرهنگی هنری کافه کتاب ، در همین باب بود “ ارتباط مد و هنر “.
به گفته ی دبیر اجرایی مدساز ، این رویداد به عنوان بخش جنبی دومینکنفرانس ملی مطالعات میان رشته ای هنر هستش و چشم انداز این رویداد تعریف مد از نگاه هنر هست . این رویداد به سه بخش اصلی شامل :
• نشست تخصصی
• نمایشگاه
• بخش رقابتی
تقسیم بندی میشود و هر بخش شامل زیرگروه های متعددی میگردد .
یکی از بخش های رقابتی مد ساز “ آثار مفهومی و هنری “ هستند ، که بهخودی خود شامل ابعاد گسترده ای میشوند و یک بعد آن مد مفهمومیاست .
در نخستین نشست مدساز سخنرانان صاحب نام آشنای عرصه هنر به همینجنبه از ارتباط مد و هنر پرداختند.
در ابتدای نشست جناب جعفر شریعت در راستای “ مد مفهومی وجایگاهش در ایران “ صحبت کردند .
ایشان نخست به نحوه ی پیدایش فشن مفهومی در جهان پرداختند و درتوضیح این بخش آوردند که :« فشن مفهومی به شاخه ای از هنر و نوعیاز مد گفته میشود که بیشتر بر تبیین ایده و انتقال مفاهیم متمرکز است تاجنبه کاربردی و عملی .
وی افزود هدف آن تحریک افکار و ایجاد بحث درباره مفهوم میباشد .»
شریعت برای بهبود جایگاه فشن مفهومی راهکارهایی مانند :
• آموزش اصولی
• فعالیت طراحان لباس با مهارت لازم
• ایجاد بستر مناسب مانند مجلات ، برندهای فشن و …
• ارتباطات برون مرزی در عرصه فشن
بالا رفتن آگاهی عمومی از فشن
ارتقا کیفی برندهای فعال در این حوضه و ارتقاع کیفی آنها
ارائه دادند .
سخنران بعدی خانم دکتر مرضیه زارع به “ مد مفهومی و میدان نظریههای اجتماعی پرداختند “
ایشان از اهمیت بالای شرایط اقتصادی یک کشور برمیزان استقبال مردماز هنر مفهومی گفتند
به گفته ی ایشان طبقه ی مرفه جامعه از مد مفهومی برای وجه تمایز خوداز مابقی اقشار جامعه استفاده میکنند
این موضوع نه تنها در مد مفهومی بلکه در تمام زیر شاخه های دیگر هنر مانند : موسیقی ، تقاشی و … وجود دارد
اینکه رأس هرم هر جامعه که از کیفیت زندگی بالاتری برخوردارند ترجیح می دهند از هرچیز عامه پسندی دوری کنند و متمایز و خاص جلوه کنند .دکتر زارع خاطرنشان کردند :« به همین علت امروزه در جوامع دیگر ما شاهد استقبال خیره کننده ی مردم از مد مفهومی در فرش قرمزها و مراسمهای مختلف هستیم و مد مفهومی به یکی از پول ساز ترین شاخه ها درهنر بدل شده است . » وی سخنرانی خود را با این کلام به پایان رساند :« لباس نه فقط برایپوشیدن بلکه گاهی برای رساندن مفهومی است که باید آن را دید ، حتیاگر به تن کسی نباشد .»
بعد از ایشان جناب دکتر بهنام ترابی در باب ( اثر بخشی جنبش هایطراحی لباس بر هنر های نمایشی) سخنرانی کردند .
در ابتدای صحبت ایشان شعر زوزه از آلن کینگزبرگ رو خواندند ودر ادامه در مورد فضای پرفورمنس از جینا پین صحبت کردند که در آن جینا پین لباس سفیدی میپوشد ، دستهای خودرا با تیغ زخم میکند و در میان زخم های خود تیغ گل میریزد و بعد شیری در دهنخود میریزد دراز میکشد و آنقدر قرقره میکند تا گلویش زخم شود و اسم پرفورمنس خودرا خون و شیرداغ میگذارد و ترکیب آنها روی لباس او می ریزد و در واقع لباس به مثابه بومی میماند که جینا پین خون و شیر را وسیله ای برای بروز خود بر روی آن بوم قرار داده است . سپس اشاره کردند که ما در مورد خیلی از هنرها حرف نمیزدیم اگر کهانسان بیگانه امروزی شکل نگرفته بود ، همچنین به سخنی از نیچه اشارهکردند که ما با تیغ به جان پیکره ی باور های خویش افتادیم و اخلاقیات رااز جامعه جدا کردیم ، اشکالی ندارد که کلیسا و جامعه به ما دروغ گفتنداما ما نمیدانیم چطور بدون این باور مسیحی زندگی بکنیم و روزی می رسد کسی می آیند و از باورهای شکل گرفته ی ما سواستفاده میکند وقتیباوری نباشد شخص دیگری تبدیل به باور میشود و رخ میدهد ، تا روزیمردی با عصا به پشت در خانه ی خواهر نیچه می رود و میگوید آن باور کهبرادرت میگفت من هستم آدولف هیتلر و خطاب به مردمان میگوید حال کهبه چیزی ایمان و باور ندارید به من داشته باشید ، من باور شما میشوم . جنگ بزرگی در میگیرد ، انسانهای زیادی میمیرند و برای یاوری جمعمیشوند که همهشان را به کشتن میدهد .
انسان پس از این اتفاقات دیگر نمیخواد زیر باور مرکزی ای باشد ، ازگول خوردن بیزار است و دوری میکند ، و فکر میکند که درسته من انسانیآسیب دیده ام اما ذهنم ابزار قدرت من است من آزادم چیزی که میخواهم را حل کنم و به هرچیز که میل کنم بپردازم . سپس به جنبش پاپ آرت اشاره کردند که چیزی رو تبدیل به شیئی کردند کهمتعلق به همه باشد مانند عکس های مرلین مونرو روی دیوار های هر خونهای …و به اثار آرتیست هایی مانند جیمز گیل و کلاژهایی که درمورد هویتمردانه و زنانه ما اشاره کردند صحبت کردند . سپس به جریان ووداستاک و لوک ها و استایل هایی که از آن نشأت گرفتاشاره کردند و در ادامه گفتند :« در واقع لباس ابزاری شده برای تنی کهدیگر نمیداند چجوری خودرا بروز دهد مانند آدم بی دهانی که نمیداند رو به مخاطب است یا پشتبه مخاطب ، ما پوششمون پیوند با جهانیست که برای ما باقی مانده است.»
و در ادامه ی سخنرانی خود به اثار عکاس ها و پرفورمر ها و هنرمندانمختلفی اشاره کردند . اما مهم ترین سخن و بخش صحبت ایشان صحبت درمورد پرفورمنسهایی بودند که با تغییر لباس و ظاهر خود با پس زده شدن توسط جامعه وانسان های دیگر مواجه شدند و کمی ترد شدند .
ایشان سخنرانی خودرا با اشاره به اینکه تئاتر امروزی دیگر درگیر صحنه نیست و تنها ابزار باقی مانده برای بروز لباس است مانند کارهای پیتربروک و رابرت ویلسون و کلام خودرا با این جمله به پایان رساندند :« شاید تنها چیزی که در نهایت بر روی صحنه باقی بماند یک انسان است یک تکه پارچه و یک سه پایه .»
پس از جناب دکتر ترابی ، جناب اقای دکتر شریف رضوی از “ نحوه مفهوم سازی ایده ایرانی در مد “ گفتند
در ابتدای سخنانشان توضیح مفصلی در باب برداشت و شکل گیریتجسم ذهنی از یک کلمه حرف و یا شکل را توضیح دادند ، اینکه به صورتقراردادی چه چیزهایی در ذهن ما به صورت فشرده گنجانده شده اند اینکهدایره چه شکلی است و شکل مدور ان مارا به یاد چه چیزهایی می اندازند، در ادامه ی صحبت هایشان ذکر کردند که برای طراحی لباس و الهام گرفتن از یک موضوع و یا شیئ مشخص ما به دو روش میتوانیم این کار رابه انجام برسانیم در روش اول به صورت کاملا واضح تمام المان های موضوعمان را وارد طرح خود میکنیم برای مثال اگر بنابر آن بود که با الهام از گل لباسی طراحی بکنیم ، خود گل را به مانند یک لباس دخترانه که گلبرگ های آن مانند دامنی چین دارهستند طراحی میکنیم که به صورت صریح واضح و عیان نشان میدهد که ما کاملا از گل برای طرحمان الهام گرفته ایم
جناب دکتر رضوی اشاره کردند که اکثر قریب به یقین طراحان ایرانی برای طراحی لباس های خود به سبک ایرانی از روش اول استفاده میکنند یعنی به کارگیری المان ها به صورت عینی و واضح .اما در روش دوم تنها نیاز است که ساختار یک سبک را درک کنیم ، دکتر رضوی برای مثال به معماری گنبند های ورودی مساجد و معماری ایرانی در این بناها اشاره کردند ایشان ذکر کردند که معماری ایرانی و اصولطراح های ایرانی مانند سبک بیوتیک است و یک تداوم و تکراری در آندیده میشود
ما با شناخت این ساختار توانایی طراحی لباس های مفهومی به سبک ایرانی در قالبی جدید را خواهیم داشت .نشست تخصصی مد و هنر با صحبت های خصوصی رسانه نقد هنر با اساتید حاضر در باب سوالاتی اعم از تاثیر لباس بر قشر جوان، تاثیر رسانه در کارکرد های جامعه شناختی هنر، چگونگی « ایرانی » بودن یک اثر و توضیح جامعی در رابطه با جایزه «مدساز» برای طراحان لباس خلاقان به پایان رسید.
گزارشگر: شکیبا فرمانی
عکاس: کیمیا مسروری